12-14.9.2014 Kahden yön reissu Kemijoen ylä latvoilla ja Muonion seudulla.

 

Videoita tuli kuvattua lähes 140 ja 3 h 41 minuuttia. Kaikki videot eivät ole alhaalla vaan osa niistä.  Kaikki ei ole pelkkiä kuvaamista ajosta vaan on siellä eri paikkoja ja nähtävyyksiä reitin varrelta.

Pääsääntöisesti sorateitä pitkin. 1290 km joista asvaltilla n.300 km. Punaiset asvaltti siirtymiä.

 

EK 1 pe 12.9  Ylitornio - Hirvas - Kemijärvi - Pelksennniemi - Savukoski - Tulppio - Kemihaara n. 500 km ja aikaa kului 9 h 30 min. Suunniteltu reitti meni piloille, Kotakulha metsähallitus oli uusimassa siltaa.

 

Matkan alussa piti rengas paineita tiputella. Paineet asvaltin jäljiltä liian korkeat. Edessä oli 2,4 tiputin  1,9 - 2,0 baria ja alkoi toimia paremmin. Takaa jouduin myös tiputtamaan 2,8 baarista 2,4 muuttui ajettavaksi. Renkaat Heidenau K60.

 

Kotakulhaa tai Kaitajärventietä Hirvaalle en päässyt läpi koska Metsähallitus oli siltaa korjaamassa. Tai olivat laittaneet juuri nostaneet nosturilla uuden sillan paikoileen. Siksi reitissä pitkä punainen osuus.

   

Kohta sisään ajovaihe suoritettu jossain Rovaniemen kohdilla itäpuolella Kemijokea. Rovaniemen (puomitettujen metsäautoteiden pääkaupunki) ohitin suosiolla päätietä myöden.

  

Kemijärven ABC:lla  tankkasin ja söin ja ostin evästä. Siitä Kemijoen itäpuolta Pelkosenniemelle. Kostamo kylällä päästiin ASIAAN. Eli soratie osuudet alkoivat.

 

Autoja ei tullut vastaan yhtään, (Oinas - Pelkosenniemi n. 28 km) pari poroa ja teeriä kuitenkin näkyi ennen Pelkosenniemeä.

   

Kyltissä luki. Arvospuoli – Moitaselkä yksityistie. Luvan saaneilla ajo sallittu omalla vastuulla.  Mistähän lupaa voi kysellä? Tätä tietä en ajanut kun menee etelää eli Ukonaapaa ja Pahkakummuntietä kohden.

 

Pelkosenniemen keskustassa kävin katsomassa paikallista kuuluisuutta. Siitä Kemijoen yli ja sorateitä kohden Savukoskea. Vuotoksentie 61 kohdalla taasen samanlainen merkki. Piti tovi miettiä, vaihtoehtoista reitti ja miksi kyltti on pystytetty. (Todennäköisesti yksityiset tienomistajat eivät pidä siitä että tietä kuluttaa muutkin autoilijat)  Ei löytynyt yhtä kiinnostavaa vaihtoehtoa ja soratie kiinnosti enemmän. Siispä OMALLA LUVALLA jos joku olisi kysynyt! Ajattelin sen nyt näin. Alla on kuitenkin 42 minuuttia pitkä  video tästä tiestä jotta voi myöhemmin kiertää toista reittiä.

 

Savukoskella tankkasin tankin täyteen koska seuraava tankkaus paikka Levi jos ajan suunniteltua reitti. (Leville pääsin ja matkaa tuli 501 km.) Korvatunturintie muuttuu Martin kylän jälkeen soratieksi.  Sokli oli kyltin mukaan matkaa 58 km. Lattunan jälkeen kestopäällystettä jonkin matkaa. Rannimmainen sotatunturi ohitettiin vasemmalta. 

  

Tämä lentokenttä herätti mielenkiintoa? Koska tehty ja mitähän varten. Arvailuksi jää. Saksalaisten tekemä, Tulppion huoltoon tehty ennen kuin tie 9617 valmistui tai Tuntsan palo takia tehty ???

 

Hiljaista oli Soklin kaivos alueella ja hiljaisen pysyköön mitä olen siitä lukenut, Lähinnä  ympäristövaikutuksista takia. Muutama riekko ja koppelo kuitenkin tien laidassa.

   

Vähän ennen Soklin kaivos aluetta ruska oli parhaillaan.

 

 

Tulppion tiskossa myös hiljaista

  

Tulppiosta lähdettyäni alkoi ilta hämärtyä. Korvatunturin teillä taivaan ranta näytti kauniilta. Oli hyvä päättää päivä tällaiseen maisemaan.

  

 

Alla olevista linkeistä seuraavat päivät

EK 2 la 13.9

EK 3 su 14.9

 

Päivitetty 21.9.2014