12-14.9.2014 Kahden yön reissu Kemijoen ylä latvoilla ja Muonion seudulla.
Videoita tuli kuvattua lähes 140 ja 3 h 41 minuuttia. Kaikki videot eivät ole alhaalla vaan osa niistä. Kaikki ei ole pelkkiä kuvaamista ajosta vaan on siellä eri paikkoja ja nähtävyyksiä reitin varrelta.
Pääsääntöisesti sorateitä pitkin. 1290 km joista asvaltilla n.300 km. Punaiset asvaltti siirtymiä.
EK 3 su 14.9 Muonio - Kolari - Sieppijärvi - Laukkujärvi - Aitamännikkö - Riipisenvaara - Lompolonkangas - Romakkajärvi - Sirkkakoski- Pakisjärvi - Törmäsjärvi - Väystäjä - Ylitornio 330 km johon kului 7 tuntia 45 minuuttia aikaa.
Alla Google Maps tehty reitti ajetusta teistä. Google ei osaa reitittää Rautuvaaran ja tässä olevan kartan lähtöpistettä.
Kolmannen päivän aamuna fiiliksiä ennen kotia lähtöä.
Pakasaivontiellä ajoin autoilijan perässä tovin ja kun näytti siltä ettei ole aikomustakaan päästää edelle. Paikkoja oli useampi missä olisi voinut päästää suosiolla edelle. Ajoin paikan tullen edelle. Tämä on aika yleistä ainakin kapealla soratiellä. Sitä en tiedä luulevatko ettei kukaan takaa ohita, vai ei seurannut tausta peiliä. Naapurimaassa Ruotsissa kyllä annetaan tietä aika herkästi. Tämä soratie aika tuttu, ajettu satoja kertoja autolla ja pyörällä, kenties enemmänkin.
Rautuvaaran rautamalmikaivos toimi Kolarissa Lapissa vuosina 1962–1989. Kaivoksen omisti Rautaruukki Oy ja sieltä louhittiin kaivoksen toiminta-aikana yhteensä 11,6 miljoonaa tonnia rautamalmia, jonka keskipitoisuudet olivat 46,78% rautaa ja 0,32% kuparia. Kaivos työllisti enimmillään 250 henkilöä.
Rautuvaaran kaivosten vesialtaiden alapuolelta Niesajoki yli. Kohti soratietä joka menee Sivakkaselkä ja Vittavaaraa. Tästä hieman yli kilometri talvitien pohjaa autolla ajettavalle soratielle.
Nyt ei osunut ihan parrulle. Olisi pitänyt eturengasta kevittää ettei olisi työntänyt lankkua edellä. Siinä sitten hikoiltiinkin tovi.
Hikoilu paikka lähemmin kuvattuna. Irti saatua pidin taukoa 10 minuuttia. Ajettuani 500 metriä huomasin että joku jäi.
Silmälasit jäi joko laukun päälle tai tippui johonkin muuhun paikkaan.
Kolarissa tankkasin tankin melkein täyteen. Loput teistä helpompia ajettavia. Teuravuoman kautta Korkealehdon tielle jossa kävin Kolarin hirvimiesten kokoontumispaikalla.
Haukirovan kämpän raunioilla kävin myös tutkimassa paikkaa. Tämä kämppä on muistaakseni ollut savottakämppä jonka omisti metsähallitus. Autiona näkyi kämpän raunion vieressä oleva linnun pönttökin. Hyvän mallinen oli helposti puhdistettavissa. Savottakämpän sauna oli lahonnut aikojen saatossa.
Laukkujärventien päässä tuli umpiperä. Vaikka Google Maps näyttää tien menevän läpi. Ei ainakaan autolla eikä painavalla pyörällä pääse läpi.
Poronerotus paikka jossa moni noista veräjistä tullut ei ole päässyt karkuun vaan likoiksi. Paikan nimi on Karkulainen. Monikohan poro on karannut kun tuollainen paikan nimikin?
Päästyä Haukirovantielle kuvasin taakse päin. Tie pölisee aika lailla. No vettä ei ole tullut moneen päivään.
Matalajoentiellä pysähdyin ja siinä samalla pidin munkin mittaisen kahvitauon.
Pello pieni paikkakunta Torniojoki varressa.
Tähän loppu soratiet, tankin kautta kotia.
Matkaa tuli ja reissun loppukommentit.
Alla olevista linkeistä seuraavat päivät
Päivitetty 21.9.2014