GS Attack to Vaggetem 8-11.7.2013
Huomio alla olevan jutun on kirjoittanut MC Huurre. Juttu löytyy myös Pohjolan Kurapyöräilijöiden sivulta. Sivun materiaaliin omistaa MC Huurre.
Iskettiin 3:lla
GS:llä
Pasvikin 
laaksoon ja tarkemmin siellä 
Vaggetemiin, 
Nyrudiin 
sekä kolmen valtakunnan rajapyykille 
-tai 
ainakin sen maastoon. Kuiteskin 
niin pitkälle kunnes tuli stoppi 
ethen, eli ruma musta käsi 
keltaisella pohjalla ja sit 
vielä nuori rajavartijanainen! Kelit olivat kelvolliset tosin räntääkin 
olis 
voinut sataa.....tai edes pohjoistuulta joko olisi ollut poikaa niin 
ilmajäähdytteisille koneille kuin 
kuskeillekkin. 
Reittinä 
tämmönen, ( tosin 
tää
GM 
ei osaa piirtää reittiämme aivan alas rajalle asti...!), eli ei suorinta reittiä 
iskun jälkeen pakoon kuitenkaan vaan 
Slettnesin 
majakan kautta. Vaggetem 
ja Slettnes 
siksi kun eivät kaverini olleet noissa paikoissa käyneet niin opasohjaajana 
toimin ite 
siis.
Ja jotta matkaan saisin vähäsen, edes jotain lisäjännitystä, niin 
jutasin 
Ylitorniossa 3":n tuuman naulaan niin että hetken aikaa meni ennen kuin tajusin 
että runko ei ole väsynyt vaan luikertelu johtuu takarenkaasta. Edessä vielä 
2500km:n ajo Pasvikiin, 
sen jälkeen rompolia, 
terävää kiveä ja muutenkin todella 
surkiaa 
enduropolkua niin nyt ei onnistunut isku kohteelle ollutkaan enää aivan 
läpihuutojuttu! 

No ei muuta kuin äärimmäisen 
seikkailupärräni 
sivulaukusta "mällipakkaus" käyttöön ja ilmat sisään. Olimme sopineet Kittilän 
Shellille kokoontumisen ma. aamuksi klo 10:00, joten nyt oli tiukattava sinkkiä 
kireämmälle koska rengasoperaatiossa menetimme kaiketi sen 20 min hyvää 
jutausaikaa! 
Rengas tuntui pitävän ilmat myös renkaan alaosassa joten keskeytyksittä 
saavuimmekin Shellille sen 20min myöhässä mutta 
GSA-kaverimme 
ei siitä vielä hermostunut. 

Jatkoimme sulassa sovussa Levin ja Pokan 
tien kautta matkaa Inarin 
Nestelle jossa tankkasimme 
seuraavan kerran, tosin 1200GSA-kaverimme ei tainnut turhaan availla 
korkkiaan..(tanker-R1200GSA)!
Kiihdytimme muutamien sadekuurojen lävitse 
Sevetintietä 
kohti Näätämöä 
ja kellonaikojen vertailua varten pysäytin kolmen 
GS:n 
parven 
(Kette), sopivasti Palovaaran laelle 
jossa oli vieläkin kaatamaton palovartiotorni. Kellot täsmällistä iskuamme 
varten synkroniin 
ja yhden ohjaajan voimin kapuaminen ilmatähystystä suorittamaan ja siten 
turvaamaan muiden, vanhempien ohjaajien vedenlaskuoperaatio.

Jatkoimme sovitulla tavalla, 
muodostelmassa sekä Sevetintien 
leveyden huomioon ottaen, 
melkeimpä kohtuuttomalla 
ajonopeudella kohti Höybuktmoenin 
entistä niksmannien 
sotilaslentokenttää. Kentälle saavuttuamme ohjasimme 
GS:t 
siistiin riviin ja ojennukseen entisten 
Stuka- 
sirpalesuojien sisään, kaiken varalta. Emme kuitenkaan kohdanneet tulta sen 
enempää idästä kuin lännestäkään joten saimme suorittaa kuvaustiedustelua aivan 
rauhassa...... . 
Tämä kuva muuten ei esitä erään 
mukanamme olleen ohjaajan kuvaa vaikka yhdennäköisyys onkin melkoinen. Hän 
onnistui jälleen pudottamaan yhden (varpusen) Pokan tiellä yhteentörmäyksen 
tuloksena hänen itsensä kärsimättä laisinkaan tappioita! Onnistuimme siis 
jatkamaan toistaiseksi tappioitta 
Hessengin 
Statoil -huoltamolle jossa suoritettiin 
Gessujen 
pikatankkaus, toki sammutimme koneet tankkauksen ajaksi. Täydensimme vesisäiliöt 
sekä vastaavasti suoritimme henkilökohtaiset 
hygieniajutskat. 
Starttasimme tielle kaikki kolme lähes yhtaikaisesti ja otimme suunnan kohti
Vaggetemia. 
Mutkainen ja mäkinen tie oli kutakuinkin oivallisen huonossa kunnossa aivan 
kuten 12 vuotta sittenkin, joten 
gessuohjaajien suut olivat 
muikeana! Jutausnopeutemme 
oli jälleen aivan jotain muuta mitä tienvarren punavalkeissa tikkareissa oli 
toivottu, senkin uhalla että 
norweegian sanktiot ovat 
erityisen kohtuuttomat jos tutkakeilaan sattuu joutumaan.

Luotimme rajaseudun hiljaiseen ja lähes 
olemattomaan liikenteeseen ja muutenkin olisi tuntunut turhauttavalta siirtyä 
kohteelle vaatimatonta ohjausnopeutta käyttäen etenkin kun näkyvyys oli 
kerrassaan mainio! Sadekuurotkin jäivät tyystin Suomen rajan taakse.
Kello lähestyi jo iltaa ja tarkoitus oli päästä majoittautumaan ennen keskiyötä 
ja mahdollisesti aivan tien päähän eli kolmen valtakunnan rajamerkin maastoon.
Vaggetemin 
hiljaisempaakin hiljaisemman kyläpahasen jälkeen asfalttipäällyste loppui ja nyt 
raskaasti lastatut Gessumme 
keikkuivat kuin ilmatorjuntatulessa. Uraa oli mutta kehnoa. Hieman ennen 
Nyrudin 
poliisiasemaa tähystäjämme huomasi edellään hitaammin liikehtivän mönkijän 
kyydissään vihreäksi pukeutuneita rajasotilaita jotka olivat selvästi hälytetty 
varallemme. Yllätimme hemmot 
totaalisesti! Johtopyörän kiihdytettyä 
monkijän 
rinnalle kovaäänisen kiihdytyksen raikuessa ilmoille alkoi mönkijä huojua ja 
heilua puolelta toiselle holtittomasti, ja hetken jo luulinkin sen syöksyvän 
viereiseen syvänteeseen lepikon keskelle!
Toinen ja vielä kolmas GS 
lisäsi järkytyksen sekä tuhon laajuutta niin että mönkijäkuski lähes pysäytti 
ajoneuvonsa paikoilleen meidän 
jatkatessamme vauhdikkaasti 
pomppivaa tieuraa lähettyvillä olevan poliisiaseman nurmialuetta kohti. 
Laskeuduimme viheriälle tasaiselle ja hyvin hoidetulle nurmelle kaikkien 
alkaessa selostaa äsken tapahtunutta kilvan toisiemme kanssa. Tuosta vaan ei
kenellekkään 
suotu pudotusmerkkiä sivulaukkuun vaikka se olikin jo "melkein" pudotus. Jos 
sitten joku kysyy ja ihmettelee että mitä ihmettä jokin poliisiasema on täällä
iivanan 
kuusen takana korvessa, keskellä ei mitään niin selitys on yksinkertainen: 
täytyyhän epäkelvot poliisit 
jonnekkin sijoittaa niin miksi ei 
tänne! Muutaman kuvan jälkeen jatkoimme kohti päämäärää, eli nyt tieura 
totaalisesti oli kapea sekä kurapasseja täynnä oleva kiviura jonka katkaisi 
pariin otteeseen tukeva hirsivarusteinen poroaita. Vuoroin perään väistelimme 
muutoin niin suoralla entisellä sotatiellä olevia kurapasseja sekä isompia 
kiviä, pienempien sinkoillessa jatkuvasti lokasuojiin sekä tienvarren 
pusikoihin.....Venäjän puolta oli hyvä tarkkailla aina kun pusikot vain antoivat 
myötä, eli tuolla joen takana oli se entinen 
CCCP.
 
   

Tuli patoallas ja 
met 
jatkoimme ajoa nyt länteen, aina siihen asti kun vanhan sotatien, tai mitä siitä 
nyt oli jäljellä ura ilmestyi jälleen eteemme. Suunta alas ja täytyy myöntää 
että koko ajan oli mielessä että milloin takarenkaan alaosan ilmat tulevat 
pihalle, joko mällin irtoamisen seurauksena tai sitten jokin terävä kivi 
repäisee uuden reijän 
kuluneeseen Trail
Attackiin.....muilla 
sentään oli nappulaa tai ainakin kunnon 
Heidenauta 
alla. Vaan pääsimmepäs monen ajokelvottoman tieuran (ja hitaan etenemisen...) 
kilometrin jälken 
tien päähän, kolmen valtakunnan rajamerkin polun päähän. 
Norskien 
vartiotornissa syntyi säpinää kun asetimme 
Gessumme 
asemiin. Ajokieltomerkkiä sentään kunnioitimme emmekä tulleet siis haastamaan 
riitaa norskien 
rajasotilaiden kanssa, eli astelimme laillisesti polun päähän tutkailemaan 
opastauluja. Kohta paikalle asteli, (säntäsi) kuvan kaunis norjalainen 
valioluokan, viikinkien geenejä selvästi kantava tyttö- naissotilas, tosin ilman 
asetta? Aseen kanssa olisimme 
tiätysti kaikki antautuneet 
välittömästi ilman "Hände
Hoch"-komentoakin.....tai 
ainakin nuoremmat ohjaajat Korporaali 
alkoi tivaamaan mitä hemmoja, 
mistä yksiköstä, sotilasarvojamme, jne. mitä nyt yleensä tuolla korvessa 
ensimmäisenä tuntemattomilta 
BMW-GS-ohjaajilta voidaan nyt 
kysyä. Vastasimme sotilaan lyhyesti ja tahdikkaasti tulevamme vain yöpymään 
rauhallisin elkein, emmekä olleet aseistettuja edes....
 
  


Ihmettelimme vain sitä kun nainen ei 
ollut kiinnostunut Gessuistamme 
lainkaan, eli olisi ollut näköjään aivan sama vaikka olisimme tullee paikalle 
John Deer-traktoreilla 
tai japsimp:llä 
! Törkeää! Päästimme naissotilaan jatkamaan matkaa kaikesta huolimatta koska 
tiesimme että puiden takana näkyvässä tornissa meitä tähtäsi 
sniper-valioluokan 
(WW
II-Air
Veteran
Son) 
ampuja, emmekä olisi saaneet ISOA majoitustelttaamme pystytettyä 2:lla 
ohjaajalla, joten meillä ei ollut varaa menettää yhtä. Hiljaisuus palasi 
alueelle jonka rikkoi ainoastaan 
GSA-kaverimme kirveen iskut 
nuotiota tehdessään sekä 
Gessujemme pakoputkien hiljainen 
naksahtelu kauniissa ilta-auringossa.....
Vartiovuorolistaa kun emme muistaneet tehdä, saivat kaikki ohjaajat nukuttua
vähintäin 
5.45h. Aamu 7:00 oli ISO majoitustelttamme jo 
Gessun 
satulassa kuten myös ajohousumme takamukset murisevien koneiden viedessä meitä 
jälleen kohti uusia seikkailuja
Tullessamme 
edellisenä iltana kolmen valtakunnan rajapyykille, tai oikeammin sitä ennen, 
antautui Gessuni
etustefa 
vaikka vasta maaliskuussa sen vaihdoin!! 
Elikkäs 
taas tuli ensisiteelle sitten käyttöä, koska pidän noita 
vermeitä 
aina mukana ja mikäs sen parempi suoja teleskoopista pursuavalle ja sitä pitkin 
jarrusatulalle valuvalle notkealle öljylle. Tästä saimmekin idean 
mööten 
nimeksi: "Stefa-Rally 
I ", ´paikka ainakin on erityinen ja kuitenkin "faciliteetit" 
ovat laadukkaat -tai 
ainakin paremmat kuin pystymetsässä, alueella kun on:
-ulkohuussi
-polttopuita
-hillaa (kts. 
vaikka kuva!)
-ilmainen mp-parkki
-24h / 7-security aluevartiointi & valvonta
-elektroninen ilmatilan valvonta
-suo-oja aamupesua varten ja mikä parasta, kaikki aivan 
imatteeksi 
!
No nyt jatketaan kuitenkin takaisin sinne 
Hessengin 
Statoilille mutta sitä ennen muutama pieni pysähdys, mm vankileiri 2:n kohdille 
josta nopeat kuvat.. 
 
   

Mainittakoon samalla ja tässä yhteydessä 
että niksmanneilla 
oli Kirkenes 
- Nyrud 
välisen tieuran varrella 36 vankileiriä joista edelleen osan rakenteita on 
nähtävissä, mm tiheät piikkilanka-aidat, telttakuopat, alkeelliset kiviuunit, 
jne. Samoin matkan varrella olevalla 
Tangenfjelletillä 
oli niksmanneilla 
88cm it-patteri 
(tutkaohjauksella), jonka tehtävänä oli suojata läheisyydessä sijaitsevaa 
elintärkeätä Nautsin 
lentotukikohtaa. Alueelta voi yhä löytää puisia ammuslaatikoita sekä ammusten 
hylsyjä, tuliasemakaivantoja jne.
Hessengissä 
oli aikoinaan iso parakkialue joka käsitti yli 70 parakkia. Nyt kuitenkin 
tankkasimme sekä Gessut 
että ohjaajat. Tarkastin takusen 
ja kas-kas, 
ilmaa oli hiukan karannut harakoille, vain 2.3 
kpa 
vaikka Ylitorniossa laitoin sen 3.3 
kpa.
Nooo....ei 
hätiä mitään, nyt on alla kuitenkin pikiteitä ja siispä suunta vain kohti 
Gamvikia.
Gamvik 
on jäänyt ikävällä tavalla aikoinaan mieleeni, nimittäin sieltä on hankala saada 
bensiiniä, sama koskee vieressä olevaa isompaa kylää eli 
Mehamnia. 
Jo kahdesti aiemmin olen joutunut tulemaan sieltä takaisin ihmisten ilmoille 
"pintakaasulla" kilometrejä mielessäni laskeskelle samalla kun olen tiiraillut 
kiesimittaria mahdollisimman ihanteellisia (taloudellisia), lukemia 
käyttäen..... Nyt ei sitten tällä kertaa tehdä sitä virhettä!
Gandvikin 
vuononpohjan jälkeen ohitamme 3 
neuvostomp-hemmoa joilla on 
allaan vaatimattomat, (175cc) 
kevytmp:t mutta siitä huolimatta 
he painelevat suhteelisen 
rivakkaa vauhtia kuitenkin jääden nopeasti jälkeemme. 
Karlebotn:in 
risteyksessä pysähdyttäessämme kohta he tulevat takaamme ohitse äänimerkit 
soiden?
Sodanjulistus- vai mitä tämä tarkoittaa? Starttaamme kohta heidän perään ja 
pistelemme vuorostaan heidän ohitse torvet soiden. 
Varangerbotn 
oli nopeasti nähty ja surkeaa oli jälleen nähdä kuinka pieneksi ja hiljaiseksi 
on tuo aikoinaan niin ISO kyläpahanen kutistunut. Kaasutamme kohti 
Skiippagurraa, 
(ent
Skipagurra) 
jolloin vastaamme tulee 2 
mp-hemmoa joista ensimmäinen 
näyttää minulle "himmaa
-hei 
hei" pumpaten kytkinkättään alas, 
-moikkaa 
ja kiitän sivuuttaessamme toisemme ja pudotankin välittömästi nopeuteni 80:een 
......norweegian 
sakot sattuu ihan oikeasti, viimeksi toissa maaliskuussa 
Kvaldesundissa 
1600Nok (230 €) vaikka ylitys oli vaatimattomat 9km/h 50@59 ...nyt ei sitten SAA 
tulla maksuja!
Matelen korpitaivalta piiiitkään 
80km/h toiset Gessut 
perässä, kunnes alan "järkeilemään" että missähän kohdin se 
radar-hemmo 
oikein voisi olla? Tulen siihen tulokseen että seuraavan kylän, eli 
Skiippagurran 
portilla tietysti, no, sinnehän oli vielä matkaa ainakin 8 km ja meillähän oli 
tälle päivälle ajomatkaa n 990km ja tarkoitus oli olla Lemmenjoella yötä ja 
vielä käydä saunassa sitä ennen niin nyt lähetään ->
Kaarran n 100km/h erään mutkan jälkeen ylämäkeen ja huipulta avautuu, kas 
ah- 
niin ihana, jokaisen mp-hemmon 
toivemaisema: POLITIBIL
MED 
RADAR FORAN 
! ACHTUNG 
!!!!!!! Salama-jarrutusta ja olen jo a i v a n v a r m a n a että nyt osui ! Nyt
sattuuuuuuuuuuuuu
uuuuu
uuu 
u ei taas !
Valuuttelen 
"noin" 80km:ää alamäkeen "maisemia katsellen -tyyliin" samalla kun tsiigaan 
peilistä takana tulevia toisia 
Gessuja

Tenon sillan kupeella alkoi välittömästi 
kypärit
päästäoton 
jälkeen monitahoiset & vaiheiset 
selvittelyt (+ hienpyyhkimiset sekä tietysti 
onnittelut..B-)
aiheestä: 
miksi ei sakkoja tullut -vaikka 
piti !
Syy 
sakottumuuteen 
oli "miun 
nopeat reflexit", 
no tai sanotaanko että 
POLITI-mannen hitaus kaiketi, 
vaan oikiasti 
se mittas 
kahteen suuntaan sillä tykillään! Ja kun toi 
Gessu 
on loppujen lopuksi aikas
hiljanen 
ja toisekseen paikalla oli melkoinen 
tuulenmyrä, 
niin siinähän kävi sit
silviisii, 
et ko
mie 
tulin putkahin
siihe
mäentörmäälle,
tää
manne 
alkoi vasta suuntailemaan sitä tykkiään ja 
mie
ku 
kerkisin justiinsa sen verta 
himmailee 
nii 
ei se sit 
hirmuista ylimäärää miulle 
nähtävästi näyttänyt, ja sit
ku
met
laskimma 
alas, niin tää
hemmo 
alkoi kääntää tykkiään vastaavasti alas 
ko 
nyt sieltä oli tulossa autoletka. Jari sanoikin (jutasi
n:o:lla 
2), et manne 
pysäytti het 
seuraavan tulevan auton siihen sakkorysään......
Siis IHME paikassa mitattiin! Olin aivan varma et vasta 
Skippagurran 
portilla on tuo värkki- vaan ei.
No Tenon sillan kupeessa sit
makaroonit 
pantiin kiehummaan 
ja saimma 
hieman huilata samalla... 

Jatkettiin sitten kohti Mehamnia 
ja sanoinkin että nyt sitten kaikki tankkaa vielä tuossa 
Rustfjelman 
Essolla koska Ifjordin 
cafe-baarista ei ole aina ollut takeita. Niin myös tehtiin ja 
sit 
alkoikin taas se enskamiesten 
hymyily, tosin pikitietähän tuo on mutta 
stefarallille 
ominaista kuoppa-pompputietä ja aivan samanlaista se oli 3 vuotta sitten. 
LT:llä 
ei tohtinut laskea menemään silloin mitä nyt ilosta kirmaten 
Gessulla
Hyvin rivakasti, olkoonkin että radarista jo äsken selvittiinkin, paineli nyt 3
Gessua 
vuononrantoja ylös ja alas niin että kauhistus! Kai siellä tikkareitakin jossain 
oli vaan kuka niitä ennätti siinä 
vauhissa
kahtelemaan 
kun viimeisenä tuleva määräsi vaihdin ja 
mie 
taas suunnan...
Ifjordista 
käännyimme 888-tielle jossa ei vauhti mitenkään hiljentynyt, vaan 
melkeimpä 
päinvastoin. Nyt kun oli reilusti näkyvyyttäkin paikka-paikoin kun 
jutasimme 
vuonoilla. Ainoa paha oli se kuin 
norskit 
tahtovat oikioa 
noita kurveja ja aina oikeanpuoleisissa kurvissa oli sormenpäänkokoista 
irtokiveä jonka meikäläisen 
Contikin kyllä huomasi! Ja sitten 
kun usein oli mr.Myrphy 
ajossa mukana niin eikös se vaan ollutkin ihme kun ainoat ne harvat 
vastaantulija-autot tulee juurikin noiden tiukkojen mutkien kohdilla samalla kun 
otit reunakivet kiertäen keskitien kautta !......ja sama kohta taas 
uudelleen.....
Noo....pääsimme kuitenkin ilman 
damageja 
Mehamnin 
kylälle asti ja sehän oli ihmeen hiljainen? Ei siinä sitä kuitenkaan jääty 
ihmettelemään vaan vielä oli 20km 
Gamvikiin 
matkaa, eli ei muuta kuin ruiskusuuttimet töihin...
Gamvikin 
kylällä oli molemmat vanhat miehet lähteneet ulkoilemaan joita tervehdimme 
hillitysti. Jatkoimme suoraan majakalle vievää tieuraa joka olikin, kas 
-kas, 
saanut uutta päällystettä sen 3- 4 km sitten viime käynnin, eli enää ei soraa 
ollut jäljellä kuin viimeinen 
kilsa pari. .. Tietenkin tämä
Gessuohjaajia 
harmitti niin että emme 
tod.näköisesti tule tänne 
uudelleen enää koskaan?
Siinä viimeisellä osuudella muuten, sen mäen korkeimmalla kohdin on 
oikialla 
puolen niksmannien
tykstöasemat 
(rajäytetyt) 
ampuma-aukkoineen & romuineen ja nyt vasta tässä kotisohvalla muistin että olisi 
ehdottomasti pitänyt käydä tarkistamassa oliko siellä paikoillaan vielä se
niksmannien
generator, 
semmoinen siirrettävä rautakehikossa oleva boxeribensakone! No, se jää seuraavan 
kertaan sitten tuokin....( ~2:n ~3:n vuoden päähän siis )

Tultiin maailman pohjoisimmalle (kiintomaan) majakalle eli 
Slettnesiin.
Lintubongareitten 
"paratiisiin" koska tämä piste on kaikenmaailman siivekkäiden viimeinen etappi 
matkalla Karhusaarille & Huippuvuorille ja vastaavasti ensimmäinen sieltä 
palatessa. Ja mikäs täällä rauhallisessa ympäristössä onkaan ruokailla, huilata 
ja nukkua, mitä nyt jos vähän joskus tuulenväre käy niin että parit 
aallonmurtajat huuhtoutuu kuivalle maalle majakan juurelle ja majakka huojuu 
kuin laivassa olisi (näin sanoi majakan opas). Tosin olen 
ite 
aikoinaan täällä teltalla yötäkin ollut eikä edes kangas väreillyt koko yönä, 
että kaikki on mahdollista..

Panimme isolleen ja söimme 
norskien niin rakastamia 
vohveleita Gudbrandsdalen 
(juu se ruskea & makea) juuston sekä 3:n erilaisen hillon kera. Tuo kuvan 
valkoinen flöte, 
ei ole sitä miltä näyttää, vaan se on hapanta, kermavaahdon tapaista 
jutskaa..
Kaffea 
kun sai santsata mielenmäärin ja 
itekkään kun en kahvia yleensä 
juo niin 3 kuppia sain kitattua tuon maukkaan vohvelin kera enkä kehtaa tässä 
kertoa sitä kuinka paljon ennätimme syödä noita hilloja ja ruskeaa juustoa sillä 
aikaa kun odottelimme opastetun majakkakierroksen aloitusta.
Tuuli oli nyt ystävällinen koska 
Gessutkaan eivät kaatuneet. 
Pystyimme kävelemään aivan itsenäisesti majakalle jonne opas meidät ohjasi ja 
aloitimme kierroksen luonnollisesti majakan pohjakerroksesta. Oli esitelmää
rakennushemmoista 
kuvineen eli sama porukka joka oli rakentanut kaikki Finnmarkin majakat. Sitten
esittylyssä 
oli tuo majakan valolaitteen, alkuunsa 
petroolilla 
toimivana se oli hiukan työllistävä kun joka päivä sinne piti raahata (ei ollut 
tietä !) 100kg painavia tynnyreitä jne.
Sitten tuli niksmannit 
jotka pitivät liittoutuneiden aluksia silmällä vaan eihän 
net 
tyhmiä olleet että aivan rannikolla olisivat ajelehtineet....

No sitten ku 
Hermannin lähtöaika koitti niin sitten piti majakkaa vähän tuulettaa niin että 
tynkä jäi jäljelle. Neuvostojoukot sitten auttoivat rakentamisessa koska valo 
oli etenkin heille tärkeä juttu ja siksi mm 
portaikkossa 
on neuvostotähtiä jne, 
vähän muutenkin eri mallilla rakennettu tuosta räjäytyskohdasta ylöspäin. 
Tultiin ylös valolinssistön viereen ja olihan siinä "masterpiece". 
Näkyy muuten kauas tuollainen linssistö ja nyt aivan harmittaa kun en malttanut 
sitä olla tsiigaamassa mereltä käsin kun pari vuotta sitten 
Hurtigrutenilla 
ajelin ohitse, mitä kun oli yöaika ja merellä myrskyä....

Sitten tuli kylmäsota ja 
kriositettina siitä mainittakoon 
tuo eräs maatilan taloksi naamioitu rakennus aivan majakan läheisyydessä. Se 
nimittäin toimi mereen laskettujen 
Sonar-poijujen
kuuntelukeskusena 
eli neuvostosukellusveneitä pystyttiin jäljittämään tuolta mökistä käsin. Mökki 
on nykyään kesäasuntona. Ai niin ja juu, tuosta majakan sumutorven tehosta voi 
saada hieman jonkinlaisen kuvan kun opas kertoi sen torven äänen kantautuneen 
aina Mehamniin 
asti, että voi - voi niitä perheitä, (4-5), pienine lapsineen jotka joutuivat 
itse majakalla aikoinaan asumaan !
Meillä on nyt kääntymisen paikka, eli oli aika lähteä 
jutaamaan 
takaisin Suomeen ja 888-tie oli nopeaan vauhtiajoon kuin tehty. 
Polttoaine tosin oli meillä hieman vähissä (taas !), 
Gamvikin 
kylän ainoa pumppu oli suljettu ja luulimme että 
Mehamnista 
saisimme. No Mehamnin 
ainoa asema oli mennyt kiinni 45 min sitten, eikä se ollut automaatti. Ainoa 
paikka josta voisimme saada olisi siten se epävarma 
Ifjordin 
Cafe-baari? No, ei muuta kun taloudellista ajotapaa kerraten eikä sitten kovin
raakasti 
kiihdytellen tultiin "häntä koipien välissä" asenteella pintakaasuajoa lähes tuo 
koko matka vaikka nimenomaan oli tarkoitus ettei nyt pääsisi näin käymään kun jo 
kahdesti aiemmin olin melkein jäänyt sinne tien päälle....(elämä on..). Meidän
GSA-miähellä 
oli varmasti hauskaa seuratessaan kuinka hiljaa ja nytkytellen eräät meistä 
ajoivat.....
Hopseidetin 
kohdalla vielä hieman kuvailtiin tuota luonnon muovaamaa "lähes" läpikuljettavaa 
vuonoa. Nyt kun oli laskuveden aika, niin pääsimme näkemään kuinka rannalla oli 
useita kraatereita 
muistona siitä kuinka niksmannit 
yrittivät räjäyttämällä saada venereitin tuosta läpi, onnistumatta siinä 
kuitenkaan. Olisihan se selvästi lyhentänyt tuota nykyistä rannikkoreittiä.

Ifjordissa 
oli kuin olikin automaatti joten saimme tankit täyteen ja nyt alkoi jälleen 
"oikea ajo"!
Met 
annoimme Gessujen 
laulaa ja ei aikaakaan kun olimme jo 
Skoganvarren 
kenttäsairaalan raunioilla. 
Niksmanneilla kun oli 
Lakselvissa 
suurin sodanajan lentotukikohta (Banak) 
ja pien- ja suurvammapotilasta kun jostain kummasta syystä niitä riitti niin
jossaihan 
ne oli kuntoutettava ennen pitkää laivamatkaa tai sen ajan koneiden, kylmää ja
rahnustavaa 
lentomatkaa Germaaniaan.
Skoganvarressa 
pantiin harsoa käteen tai sitten sitä lyhennettiin sopivammaksi.
Mainittakoon vielä kun tuli tuo 
Banakin kenttäkin puheeksi. Jos 
ajatte ennen Lakselvia 
paikkaan nimeltä Hamnbukt 
5. on siellä sataman lähellä kalliolla laivan keula. No mitenkä se sinne on 
joutunut ja miksi, sen voitte arvata kun kerron että kyseessä oli ammuslaiva ja 
sitten kerran eräältä matruusilta pääsi suusta sana: "ups"
Laivan nimi oli 
Argus
 
  

Vaan mehän aloimme loppujutauksen 
kohti Lemmenjokea jonne savuimme 
aamuyön auringon ensisäteiden aikaan ja tietty saunomaan ensimmäiseksi......Hyvä 
reissu vaikka itelle 
ei tullut mitään uutta ......paitsi tuo majakka sisältä.
 Ja vihdoinkin, se 
kauan ja piiiitkään 
odotettu 278-osaisen, suuren suosion saavuttaneen 
DVD-sarjan 
ensimmäisen osan traileri nähtävissä nyt ja VAIN 
kurapyöräiljä-saitin 
lukijoille 
T Ä Ä L L Ä, 
olokeepa 
hyvät ja kypärit 
päähän - sohvatuolille makhuulle 
8- minuutin ajaksi 
Loput tämän odotetun ohjelmasarjan 276-osaa ja tästä nyt näkemäsi trailerin 
varsinainen 55-minuuttinen ensimmäinen osa tullee syksyn aikana tai jää kokonaan 
tulematta....
Tässä Mc Huurteen tekemä video reissusta
Ja tässä ensisiteen käyttöä moottoripyörän etefa vuodon korjaamiseen.