Norjassa mutka 22 - 25.6.2012
Töistä lähdettyäni alkoi loma ja nyt sinne Kirkkoniemeen. Ensimmäisenä päivänä ajoin melkein Näätämöön jonne kertyi matkaa noin reilut 400 km. Suomen puolelta ostin ruuat ennen Norjan puolelle siirtymistä.
Reitti MapSource lla
Ivalon ja Inarin välillä on
Karhunpesäkivi. Tämä Myössäjärven
aarnioalueella sijaitseva Suomen suurin
trifoni
ja samalla
maailman suurin ontto siirtolohkare on säilyttänyt paikkansa yhtenä Lapin
kuuluisimmista ja suosituimmista matkailunähtävyyksistä jo vuosikymmenet.
Alunperin paikan löysi metsästäjä toukokuussa 1930 kun hän kaivautui toiseen
kiven onkaloista sadetta pitämään. Aamulla unet karisi nopeasti silmistä kun
viereisestä onkalosta kömpi karhu
talviuniltaan. Luultavasti
säikähdys oli molemminpuolinen.
Tämä trifonin
löytötapa antoi paikalle nimen Karhunpesäkivi.
Sisältä Päältä päin
Sevettijärven ja Kirakkajärven välisellä luonnonkauniilla kannaksella on Toini Sanilan porotila jossa majoitus 3 hengen huoneessa maksoi 44 euroa. Sisälsi saunan ja aamupalan. Myös illalla sain ruokaa 22 jälkeen sitä pyytäessä.
Vasa mökki Rapatessa roiskuu
2 Päivä
Heräilin pikkaisen ennen yhdeksää ja Aamupala oli katettuna, kymmenen maissa olin jo tien päällä. Sadepilviä näytti olevan taivalla, mutta eipä edes sadeasua tarvinnut laittaa. Juuri muutama piiska tuli ennen kirkkoniemeä ja sitten pilvet katos taivaalta. Kirkkoniemessä kävin Statoililla ostamassa kahvimukin ja join kahvit. Matka kohti kolmen valtakunnan pyykkiä.
Norjan puolelta Näätämöjoki E 6 sillalta kuvattuna kalastaja
Mitähän siinäkin lukee??? Tämä ymmärretty
Taustalla Rajakosken lähellä oleva Venäjän vartiotorni Tornissa näkyi liikettä joten miehitetty oli
Tästä takaa lähti ura joka ilmeisesti meni 3 valtakunnan raja pyykille. (NOR/RUS/FIN) Matkaa oli linnuntietä noin 5 km. Mut ei huvittanut lähteä seikkailleen jospa meneekin väärällä puolen rajaa. Kyllä sen Gessulla olisi voinut ajaa. Oli Suomen maastokartta ja Norjan tie kartta GPS ssä joihin en täysin voinut luottaa etteikö olisi eksynyt Venäjän puolelle.
Raja kulki joessa ja poroillakaan ei asiaa toiselle puolen Tie rajalta Nyrud oli hyväkuntoinen soratie
Nyrud jossa oli poliisiasema Kahvin keittelyä Nyrun issa
Ruotsin armeijan spriikeitin Pasvik joella ilmeisesti Norjan partiovene josta nostettiin kättäkin
Tästä kohti Hemningsbergiä. Välillä paikat Vadsø eli vesisaari. Vardø eli vuoreija. Vesisaaren kohdilla alkoi juhannuskokkoja palamaan. Ja kaikkea ne polttivatkin. Muovia, renkaita, painekyllästettyä yms. Ei haluttanut edes makkaroita lähteä paistamaan niihin. Vesisaaressa tankkasin pyörän ( noin 2 euro litra) 620 km tullut jo Inarista matkaa. Vuoreijasta sattumoisin löysin paloaseman ja nostolava auton. Paloasemalla hiiren hiljaista. Ilmeisesti puolivakinaisia. Hamningbergstä ei päässyt tietä myöden Båtsfjordin koska saksalaisilta keskeytyi tien teko koska sota loppui. Eräs Båtsfjordissa asuvan suomalaisen kanssa kun Karasjoella porisin sanoi että suunnitella tehdä tie turisteja varten. Tana brussa leiriydyin telttaan sillan viereen. Siinä näytti olevan suomalaisia lohestamassa ja heidän tekemässä grillikodassa paistoin iltapalan. Hiillos makkaroita. Yöllä tuli Saksalainen auto joskus neljän maissa ja paukutteli liuku ovea yöllä senkin jälkeen kun huusin teltasta että HILJAA. Minä taasen lähteissä aamulla 9 maissa pidin huolen että Saksalainen herää. Ja saatto siinä muutama kivikin lentää takarenkaasta kun käsi lipesi yllättäen kytkinkahvalta.
Svanvik in kohdalla näkyi Nikel tehtaan savupiippuja joista savua tuli aika rutosti.
Vuoreija paloasema Nostolava 35 metrinen (ei yksikkötunnuksia) Scania 113H ja 320 hp
Taustalla Vardø ja juhannuskokon savuja Tie kävi Vardø jälkeen kapeammaksi
Tieltä Hamningberg Hamningberg ja kettu
Tana bru silta
3 päivä
Leiripaikan purku aamulla ja aamupala (kenttä sellainen) ja kohti Ifjord - Lemmijoki. Yön aikana leiripaikan puoleinen joen vesi oli muuttunut jostain syystä sameaksi. Lemmijoen Statoililla join kahvit ja söin ohra Rieskaa. (Räihän rieskaa) Siinä samalla tuli suomalainen SOHVALLA (Goldwing) ja turistiin niitä näit. Oli lähtenyt Utsjoelta. Ja ajanut samaa reittiä kuin minäkin. Lemminjoelta matka jatkui Karasjoelle. Kolmas tankkaus (sis lähtötankausen) ja matkaa oli kertynyt 1650 km. Polttoaineen hinta noin 2,06 euroa 98E. Karsjoelta Kautakeinoon jossa taasen Statoililla kahvilla. Tästä ajoinkin seuraavaksi mökille jossa lämmitin ulkosauna.
Maakotka jossain N70 25.845 E27 37.669 häiriintyi kun pysähdyin ja otin kuvia. Lensi noin 500 metrin päähän ja laskeentui maahan.
Pilvetöntä Norjan taivasta
Borselv ja taustalla Porsanger vuono
Mökillä Muoniossa.
4 päivä
Mökiltä ajoin soratietä Hannukaiseen vanhalle Rautuvaaran kaivokselle. Josta metsäteitä ja sorateitä tulin Kolarin saarenputaalle. Siitä sukulaisiin Kolariin ja pikiteitä myöden kotia.
Tähän oli joku tehnyt rummun (25.7.2010 ei ollut) Päältäpäin näyttää pehmeältä vaan 10 cm kunttaa ja sitten moreenia alla.
3,5 km pätkä Takasaajontie jota ei paljon kunnosteta.