Norjassa mutka 22 - 25.6.2012

Töistä lähdettyäni alkoi loma ja nyt sinne Kirkkoniemeen. Ensimmäisenä päivänä ajoin melkein Näätämöön jonne kertyi matkaa noin reilut 400 km. Suomen puolelta ostin ruuat ennen Norjan puolelle siirtymistä.

Reitti  MapSource lla

Ivalon ja Inarin välillä on Karhunpesäkivi. Tämä Myössäjärven aarnioalueella sijaitseva Suomen suurin trifoni ja samalla
maailman suurin ontto siirtolohkare on säilyttänyt paikkansa yhtenä Lapin kuuluisimmista ja suosituimmista matkailunähtävyyksistä jo vuosikymmenet.
Alunperin paikan löysi metsästäjä toukokuussa 1930 kun hän kaivautui toiseen kiven onkaloista sadetta pitämään. Aamulla unet karisi nopeasti silmistä kun
viereisestä onkalosta kömpi karhu
talviuniltaan. Luultavasti säikähdys oli molemminpuolinen. Tämä trifonin löytötapa antoi paikalle nimen Karhunpesäkivi.

  

Sisältä                                                                                     Päältä päin

Sevettijärven ja Kirakkajärven välisellä luonnonkauniilla kannaksella on Toini Sanilan porotila jossa majoitus 3 hengen huoneessa maksoi 44 euroa. Sisälsi saunan ja aamupalan. Myös illalla sain ruokaa 22 jälkeen sitä pyytäessä.

  

Vasa mökki                                                                             Rapatessa roiskuu

 

2 Päivä

Heräilin pikkaisen ennen yhdeksää ja Aamupala oli katettuna, kymmenen maissa olin jo tien päällä. Sadepilviä näytti olevan taivalla, mutta eipä edes sadeasua tarvinnut laittaa. Juuri muutama piiska tuli ennen kirkkoniemeä ja sitten pilvet katos taivaalta. Kirkkoniemessä kävin Statoililla ostamassa kahvimukin ja join kahvit. Matka kohti kolmen valtakunnan pyykkiä.

    

Norjan puolelta Näätämöjoki E 6 sillalta kuvattuna                  kalastaja                                      

     

 Mitähän siinäkin lukee???                                   Tämä ymmärretty

    

Taustalla Rajakosken lähellä oleva Venäjän vartiotorni            Tornissa näkyi liikettä joten miehitetty oli

Tästä takaa lähti ura joka ilmeisesti meni 3 valtakunnan raja pyykille. (NOR/RUS/FIN) Matkaa oli linnuntietä noin 5 km. Mut ei huvittanut lähteä seikkailleen jospa meneekin väärällä puolen rajaa. Kyllä sen Gessulla olisi voinut ajaa. Oli Suomen maastokartta ja Norjan tie kartta GPS ssä joihin en täysin voinut luottaa etteikö olisi eksynyt Venäjän puolelle.

  

Raja kulki joessa ja poroillakaan ei asiaa toiselle puolen            Tie rajalta Nyrud oli hyväkuntoinen soratie

    

Nyrud jossa oli poliisiasema                                                   Kahvin keittelyä Nyrun issa

  

 Ruotsin armeijan spriikeitin                                                    Pasvik joella ilmeisesti Norjan partiovene josta nostettiin kättäkin

Tästä kohti Hemningsbergiä. Välillä paikat Vadsø  eli vesisaari. Vardø eli vuoreija. Vesisaaren kohdilla alkoi juhannuskokkoja palamaan. Ja kaikkea ne polttivatkin. Muovia, renkaita, painekyllästettyä yms. Ei haluttanut edes makkaroita lähteä paistamaan niihin. Vesisaaressa tankkasin pyörän ( noin 2 euro litra) 620 km tullut jo Inarista matkaa. Vuoreijasta sattumoisin löysin paloaseman ja nostolava auton. Paloasemalla hiiren hiljaista. Ilmeisesti puolivakinaisia. Hamningbergstä ei päässyt tietä myöden  Båtsfjordin koska saksalaisilta keskeytyi tien teko koska sota loppui. Eräs Båtsfjordissa asuvan suomalaisen kanssa kun Karasjoella porisin sanoi että suunnitella tehdä tie turisteja varten.  Tana brussa leiriydyin telttaan sillan viereen. Siinä näytti olevan suomalaisia lohestamassa ja heidän tekemässä grillikodassa paistoin iltapalan. Hiillos makkaroita. Yöllä tuli Saksalainen auto joskus neljän maissa ja paukutteli liuku ovea yöllä senkin jälkeen kun huusin teltasta että HILJAA. Minä taasen lähteissä aamulla 9 maissa pidin huolen että Saksalainen herää. Ja saatto siinä muutama kivikin lentää takarenkaasta kun käsi lipesi yllättäen kytkinkahvalta. 

Svanvik in kohdalla näkyi Nikel tehtaan savupiippuja joista savua tuli aika rutosti.

  

Vuoreija paloasema                                                                Nostolava 35 metrinen (ei yksikkötunnuksia) Scania 113H ja 320 hp

 

Taustalla Vardø ja juhannuskokon savuja                                Tie kävi Vardø  jälkeen kapeammaksi

  

Tieltä Hamningberg                                                                  Hamningberg ja kettu

Tana bru silta

 

 

3 päivä

Leiripaikan purku aamulla ja aamupala (kenttä sellainen) ja kohti Ifjord - Lemmijoki. Yön aikana leiripaikan puoleinen joen vesi oli muuttunut jostain syystä sameaksi. Lemmijoen Statoililla join kahvit ja söin ohra Rieskaa. (Räihän rieskaa) Siinä samalla tuli suomalainen SOHVALLA (Goldwing) ja turistiin niitä näit. Oli lähtenyt Utsjoelta. Ja ajanut samaa reittiä kuin minäkin. Lemminjoelta matka jatkui Karasjoelle. Kolmas tankkaus (sis lähtötankausen) ja matkaa oli kertynyt 1650 km. Polttoaineen hinta noin 2,06 euroa 98E. Karsjoelta Kautakeinoon jossa taasen Statoililla kahvilla. Tästä ajoinkin seuraavaksi mökille jossa lämmitin ulkosauna. 

  

Maakotka jossain N70 25.845 E27 37.669 häiriintyi kun pysähdyin ja otin kuvia. Lensi noin 500 metrin päähän ja laskeentui maahan.

  

 Pilvetöntä Norjan taivasta

  

Borselv ja taustalla Porsanger vuono

Mökillä Muoniossa.

 

4 päivä

Mökiltä ajoin soratietä Hannukaiseen vanhalle Rautuvaaran kaivokselle. Josta metsäteitä ja sorateitä tulin Kolarin saarenputaalle. Siitä sukulaisiin Kolariin ja pikiteitä myöden kotia.

  

Tähän oli joku tehnyt rummun (25.7.2010 ei ollut)                    Päältäpäin näyttää pehmeältä vaan 10 cm kunttaa ja sitten moreenia alla.

  

3,5 km pätkä Takasaajontie jota ei paljon kunnosteta.