Hakeminen

Tein suomalaiset vakuutukset pyörään etukäteen ja kävin hakemassa konttorilta Green Card. (kansainvälinen vakuutustodistus) Myyjä lähetti sähköpostiin rekisteriotteesta kopion. Valmistenumero, ajoneuvonlaatu ja merkki ja malli riitti vakuutuksien tekoon.

Yritin suomesta saada siirtokilpiä. Tulin kilvet vain suomeen ja AKEn kilvet pohjoismaihin.

Soitin myyjälle että hommaa saksalaiset siirtokilvet. Myyjä tarjosi jo heti aluksi että hakee pyörään saksalaiset siirtokilvet. (sanoin että hankin suomalaiset joita en sitten saanutkaan)

Lento oli 3.5.2011 Hampurin kentälle. Josta pyörän omistaja tuli hakemaan. Matkatavaroiden joukkoon pistetty laukku ei saapunutkaan. Ei kun kentän virkailijoilta kysymään missä laukku on. Oli jäänyt Helsinkiin ja tulee 4.5.2011 klo 10-11 välillä kentälle. Laukussa oli  ajovarusteita kengät, housut, navigaattorin telineet ja virtajohdot.

Pyörän omistaja oli kuitenkin paikalla ja ajomatkalla tutustuin papereihin. Kaikki näytti olevan kunnossa. Pyöränomistajan kotia lähestyessä neuvoin minne ajaa. Omistaja oli ihmeissään. Eteenkin pihalle päästyäni kuin kerroin että sinulla on talon toisella puolen uima allas. Siinä vaiheessa kysyi mistä tiedät. Vastasin että Satelit, Satelit ja näytin sormella taivaalle. (Osoitteen perustella katsottu Google mapistä)

Pyörään tutustuessa tai tarkemmin jarrukilpiä kynnellä kokeilemalla tiesin että mittariluku pitää paikkaa. Kuten huoltokirjoissa huollotkin oli merkitty. Ei kun papereita tekemään. (saksan kielellä)  Kirjoitutin  lisäksi AKE n luovutus kirjan.

Pyörän vaihdettua omistajaa ei kun majapaikan etsintään. Myyjä avusti tässäkin. Mentiin Restaurant Zum Hollengrund, 27404 Heeslingen jossa yö aamiaisella 35 euroa. Ensimmäinen paikka joka oli ihan vieressä oli täynnä.

Maja paikassa aamulla asensin navigaattorin pyörään. Onneksi otin nippusiteitä mukaan. (Helsingissä navigaattorin teline) Ei kun Hampuria kohden farkut ja lipposet jalassa. Kylmän tuntuista oli ajaa. Noin 10 km ajettua huomasin tien vieressä Outdoor-Shop. Ei kun sisään. Osin saksan armeijan tuulen pitävät housut ja maastokengät. Myyjä ei puhunut kuin saksaa mutta käsillä viittomalla sain haluamani. (housut, sukat, kengät)

Matka jatkui pikku tietä kohden moottori tietä. Ennen moottoritietä oli pikku kylä nimeltä Sittensen. Siellä näin SS-marketin josta hain juomaa ja suklaata. Pihalta lähtiessä navigaattori tilttasi. (Softa jumi) Ei kuin takasin kauppaan hakemaan 2 mm kuusiokolo avainta että voin akun käyttää irti navigaattorista. Ei löytynyt. Eikä viereisestä huoltoasemaltakaan. Apua sain menemällä VW liikkeeseen jossa korjaamopuolen huoltopäällikkö käytti akun irti ja softa ongelma korjaantui. Eikä pyytänyt mitään palveluksesta. Jälkeenpäin tutkittuani olisi voinut voinut nollata virtapainiketta ja + painiketta yhtä aikaa painamalla.

Moottoritietä Hampurin BMW liikkeeseen( Süderstrasse 141, 20537 Hampuri) josta oli tarkoitus ostaa ainakin takalaukku. Oli pelkkä autoliike. Sieltä kuitenkin sain Bmw Motorrad Zentrum Hamburg, Offakamp 10 osoitteen.

Navigaattoriin osoitteen syötettyä katsoin että Reeberbaah on siinä matkan varrella.

Reeberbah illa pysähdyin ja söin siinä Pizza Hut issa. Pala pannupitsaa maksoi alta euron. Syötyäni kiersin vähän paikka ja otin kuvia.

BMW liike oli tosi iso. Vahinko vain ettei löytynyt takalaukkua. Uusia pyöriä oli ja joista kehotin irrottamaan  laukun ja myymään minulle. Myyjä vastasi tylysti. NICHT. Ei kun kentälle laukkua hakemaan.

Kentältä löytyikin hukassa ollut laukku. Ajoin pyörän poliisi auton viereen joka oli tarkoitettu vuokra autoille. Kohta puolin tumma (afrikkalais-taustainen) saksaa puhuva mies oli ajamassa minua pois siitä. Puhuin vain SUOMEA ja asentelin rauhassa navigaattorin telineen vedin ajovarusteita päälle ja pakkasin tavarat kyytiin. Näytti kirjoittavan sakkolappuja väärin pysäköidyille autoille. Tästäkin selvisin pelkällä kuuluvalla suomen kielellä.

Navigaattoriin suunnaksi Ruotsi.

Navigaattori ohjasi E45 kautta. Ajettuani jonkin matkaa huomasin että ohjaa maita myöten. Bad Bramstedt kohdilla suunnaksi Puttgarden. Bad Bramsted jälkeen olikin pikkutietä (206) Lubeck josta isommalle tielle (E47) Vähän ennen lauttaa tankkasin Aral nimisessä huoltoasemalla ja join kahvit. Silmiin pisti huoltoasemalla viina hylly. Olisi siitä Vodkaa ja muutakin. Miksiköhän meillä ei ole näin vapaata?

Puttgardeniin saavuttua lautta maksoi 41 euroa. Sisälsi pyörän ja kaksi matkustajaa. Pääsin ykköskaistalle. Ja pääsin laivaan ensimmäisenä. Olisiko tarvinnut odottaa 15 minuuttia kun lautta saapui. Lautoilla keulassa yleensä autoille liian pieniä paikkoja joihin otetaan moottoripyöräilijät. Henkilöautot ja minä menimme toiseen kerrokseen. Ensimmäiseen kerrokseen otettiin rekka autot ja linja autot. Tankki laukku mukaan ja lauttaan ostelleen tuliaisia sukulaisille. Lautassa pisti  yksi heti silmiin. Tanskalaiset osti olutta aika lailla. Ja näytti siltä että sitä myös juotiin muutama tölkki. Itse ostin kaksi pientä viinipulloa ja karkkia.

Lautta matka kesti noin 45 minuuttia. Keula rampin laskettua ja heti kun vihreä valo syttyi autot lähti kuin tykin suusta. Katsoin parhaaksi jäädä suosiolla hännille. Rodby - Kööpenhaminan välinen moottoritie oli aika hiljainen kuittasin siinä ainakin muutaman auton. Tanskan moottoritiet huomattavasti paremmassa kunnossa kuin Saksassa.

Tanskasta Ruotsiin ajoin tätä uutta siltaa myöden. Kauempaa näytti että eihän tuo kummoinen ole. Sillalla ollessa näkymät ihan toiset. Lentokentän kohdilla tie menee meren alle ja nousee Peberholm saareen josta silta alkaa. Ruotsin puolella mailla oli silta maksu joka oli 190 ruotsin kruuna. Tie maksun jälkeen Ruotsin tulli mies pysäytti ja kyseli mistä tulossa ja mihin menossa. Toivotti hyvää matkaa kun kerroin pyörän hakureissulla ja kotia kohti menossa.

Helsingborg ajoin E6 tietä. Siinä kävin huoltoasemalla jaloittelemassa ja juomassa kahvit. Siitä E4 kohti pohjoista. Ajoin Värnämon asti jossa polttoaineita tankkasin ja kävin syömässä. E4 tien varrella olevaan "Trafic Plats" Tankatessa tuli poliisi auto myös tankille. Kysyin hyvänäköiseltä nais konstaapelilta missä lähin hotelli. Näytti sormella ja sanoi tuolla 100 metrin päässä. Hotel Ibis Värnamo oli täynnä. Ei kun Värnämön keskustaan. Siellä myös soitettuani täyttä oli. Kello taisi olla 23 hujakoilla.

Suunnaksi kohti pohjoista. Noin 50 km pohjoisempaa löysin yö paikan.  Ramada Hotel Småland viereiseltä huoltoasemalta sai majoituksen ja avaimen hotelliin. 890 Kruuna sisältäen aamiaisen. Ensimmäisen päivä matkaa kertyi vain 750 km.

Aamulla heti kun aamupala alettiin tarjoamaan syömään. Aamupalan syötyä kamat kasaan ja menoksi. Yöllä oli pakkasta kun pyörän penkki oli ihan kuurassa.  Suuntana Örebro. Sinne ajoinkin yhdellä kahvi tauolla. 270 km. Serkku tyttö ei ollut kotona joten uusi suunta. Eskilstuna. Täti olikin kotona miehensä kanssa. Jätin tuliaiset heille ja neljän tunnin jälkeen matka jatkui.

Upsalan lähellä aloin katsomaan tankkaus paikkaa. En jäänyt Statoil joka oli E4 vieressä. Ajattelin että ajan pohjoista kohti hivenen. Eipä ollutkaan. Piti poistua moottoritieltä  Björklinge kylään ja tankata. Siinä join samalla kahvit. Siitä noin 300 km ja Sundsvall join taasen kahvit.

Örnsköldsvikissä pysähdyin ja söin siinä huoltoasemalla. Kello noin 22.00 paikallista aikaa. En juonut kahvia kun kuuman kaakaon. Lämpötila hivenen plussan puolella. Lähdettyä lämpötila alkoi keikkumaan nollan molemmin puolin. Ajettua reilut 80 km täytyi tankata. Kello oli 23.30 paikallista aikaa. Matkan teko alkoi hidastumaan nopeus piti pudottaa ajovaloille sopivaksi.

165 km tankkauksen jälkeen ajettuani pakkasta jo kaksi astetta ja väsytti. Katsoin järkevämmäksi ajaa hotelliin nukkumaan. Tälle ajo rupeamalle tuli pituutta reilut 1170 km. Kylä oli nimeltään Skellefteå ja siellä päätin mennä sellaiseen hotelliin joka on yölläkin auki. Scandi hotelli löytyi navigaattorista ja oli siinä heti E4 tien vierellä. Kolmen tunnin unien jälkeen heräsin kun aamupalaa katettiin.

6.20 suomen aikaa olin jo tein päällä. Matkaa Tornioon vain 250 km. Piteån ja Luleån välillä alkoi satamaan vettä hihkuttamalla. Sitä satoi loppumatkan. Onneksi ei ollut enää pakkasta. Tullissa olin 8 jälkeen. Tullissa tehtiin ilmoitus ajoneuvon käyttöön otosta ja siirtokilvet. Siitä jatkoin Tullin Hallituskatu 1 olevaan pisteeseen jossa  käytetyn moottoripyörän yksilöinti (liite autoveroilmoitukseen)

Tullin asiointi liittyvä LINKKI

 

Kuvia matkan varrelta ja kilometrejä kertyi noin 2150 (Pyörän myyjä - Tornion Tulli)

  

 Majoitus eka yö Zum Hollengrund                         Lämmintä vaatetta

  

 Navigaattori softa ongelmia                                  Ruoka tauko Pizza Hut 

  

 Loputkin ajovarusteista saapui Hampuriin            Lautta Puttgarden - Ronby

 

 Lautassa                                                                  Hieman ennen kuin valot vaihtui vihreäksi

 

Majoitus toinen yö Ramada Hotel Småland        Eskilstuna - Uppsala väliltä

 

Tankilla Björklinge                                                 Reitti navigaattorista purettuna
 

 Alla reitti Google mapillä suurin piirtein

    
 Ensimmäinen pätkä   Näytä Pyörän haku suuremmalla kartalla

 
 Loppu pätkä Näytä Pyörän haku suuremmalla kartalla

Matkalla kului 129 litraa bensiiniä ja keskikulutus oli 6,7 litraa. Litra hinnat 1,613 (Saksa) - 1,719 (Ruotsi)