Explorer mittaus 12.2.2009
Youtubilta huomasin joskus 2008 keväällä että pyörään on saatavilla telasarja. Siitä se ajatus sitten lähti.
Soitin maahantuojalle ja tilasin. Adaptereita Hondan Xr 600 ei löytynyt joten mittamaan. Sain maahantuojalta sähköpostiin pdf tiedostona mittausohjeet.
Mittauksen tulokset ja siihen liitin alla olevat kuvat sekä muutaman piirustuksen. Kuten etujarrusylinterin kiinnitys pulttien etäisyys eturenkaan akselipultista. Sekä jarrulevyn kiinnitys pulteista.
Front wheel RearBrake rotor and bolts Speedometer and Fork-front
Swingarm Swingarm Up
Nyt odotellaan koska hilut tulee! Odottavan aika on pitkä!
19.11.2009 Maahantuoja soitti ja telasarja maassa ja kotona telasarja 25.11.2009.
Kokosin ensinnä roottorin ja suksen. 27.11.09
Matto oli valmiiksi kasattu. Nastoitin kuitenkin maton 3.12.09.
Mittari tietenkin piti hankkia ja asentaa kun originaali ei pyöri kun suksi on paikalla 7.12.09.
Tilasin Englannista TRIAL TECH Vapor Stealth ja hinta 89 GBP. Vaihtaessa telan alle ei tarvitse kuin syöttää takarenkaan koko uudestaan. Rikkirenkaan luku 2101 ja telasarja 960.
Mittari Takapään anturit ( rengas koko 2101)
Telasarjaan anturi (rengas koko 960) M6 pultti jossa magneetti ja mutterilla kiinni
Mittarissa seuraavia toimintoja ja asennettu takajarrulevyyn.
Matka
ODO eli kokonaismatka ja matka nollauksen jälkeen. (Kaikki muut paitsi ODO ja AR nollattavissa)
Nopeus
Ajonopeus, maksimi nopeus.
Lämpömittari
Moottori lämpötila, ulkoilma lämpötila, moottorin korkein lämpötila sekä kaksi hälytys raja HIGH (Keltainen merkkivalo) ja DANGER (Punainen merkkivalo)
Kierrosluku
Ajokierrokset sekä maksimi kierros. Myös kaksi rajaa arvoa jotka voi syöttää mallista riippuen. Keltainen merkkivalo = Time to Shift, Punainen = Danger Shift NOW. Ylhäällä kuvassa kierrokset yli 2 raja-arvon. Punainen valo palaa.
Kello
Valtakunnan aika, ajoaika , käyttötunnit AR
Roottorin kiinnitys jalkatappeihin!
XR malliin tulee oma rauta ADAP - 60R. (XR 600 R ja XR 650 L ) Koska XR jalkatapit eivät ole samalla kohtaa mitattuna rungon keskipisteestä ulos päin. Moottorin alapuolelle (runkoon) tulee tukirauta josta kiinnitetään taasen roottorin runko edestä. Tämä rauta sopi mutta käynnistys polkimen liike olematon. Vastasi rautoihin. Ei kun pajalle 8.12.09
14 mm siirretty sisään päin (reiän kohdalla alunperin) Modifioituna
Roottori paikoillaan Tela paikoillaan
Nyt 13.2.2010 on tullut ajettua 275 km. Polttoaineen keskikulutus kolminkertaistui.
Polttoaineen kulutus renkailla ja telalla
Kilometrit | Litraa | ||
Renkailla | 2954 | 204,01 | 6,91 |
Tela + suksi | 99 | 19,20 | 19,39 |
Lisää teloista!
http://www.explorermoto.com/home_en.aspx
Toinen testi ajo eturengas paikoillaan 21.12.2009.
28.12.2009 asensin suksen paikoilleen kun lunta jo noin 30 cm.
Kävin kokeilemassa 16 km (1.10 min) jäällä, maantiellä, maastossa.
Jäänpäällä lunta vain 5 cm perä tahtoi lähteä aina välillä luisuun. Etusuksen ohjuri raudat puree maantiehen yllättävän kovasti. (Onneksi oli varotettu etukäteen) Maantiellä ei pysty asfaltin päällä ajamaan. Korkeintaan tien ylittämään. Puree niin kovasti etusuksi ja kuski muuttuu hyvin äkkiä matkustajaksi. Jää polanteen päällä menee ajaa mutta kun löysäät vedon pois. Painoa siirtyy etusukselle ja se puistaa kuin piru kerjäläistä. Varsinkin jos karhun jäljellä. Samoten auton urat polanteella tuntuvat suksen alla ikäviltä. Pelto ojien ylitys tällä lumella vaikeata. Varsinkin jos on turpeinen pelto. Jumakauta kun etusuksi puree turvetta!
Sellainen paikka missä on jonkin näköinen pohja. Tien varrella mihin on aura autosta lentänyt lunta. Ai että oli makea ajaa. Pystyy ajamaan tosi vinollakin alustalla. Auraus viitat ja liikenne merkit näppärä kiertää. Ojassa ajaessa ei mitään haittaa tie liittymät. Nousee kyllä ylös syvästäkin ja kalteva reunaisesta ojasta kun käytät tehoja riittävästi.
Karkasihan se ainakin parikertaa kinthaasta. Vilkun varsi poikki ja kaasukahvan lämmitys elementistä johdot poikki.
29.12.2009 testausta (tela etuasennossa ja suksi yläasennossa)
Pihatiellä ajoin jonkin verran, sitten piti testata miten menee lumiauran tekemästä vallista. Hyvin meni. Kaasua ei vain uskaltanut laittaa kun ei tiedä miten käy. Aika maltillinen hyppy. Pyörä pysy suhteellisen hyvin tasapainossa.
Tehoja vaatii noin 30 cm puuterilumi koneesta. Olisiko jotain 60 km/h ollut pellolla huiput. Lumisella tiellä taisi 80 km/h mennä rikki. Välityksiä on tiputettu 20 %. 140 km/h piikkirenkaalla jäisellä tiellä ja telalla huiput jotain hivenen yli 100 km/h.
7.2.2010 Lunta pellolla noin 50 cm. Lumi aivan hyttyrää. Kertaakaan ei ole suvennut joten pohjia ei ole.